Havana

Havana je hlavní a také největší město na Kubě. Je 5x větší než druhé největší město. Má skoro 3mil obyvatel.  Havana má rozhodně co nabídnout. Na její návštěvu byste si měli vyhradit aspoň 3 dny. Tady dostanete možnost poznat skutečnou Kubu.

V Havaně zažijete:

  • Atmosféra koloniálních časů. Havana na vás okamžitě zapůsobí jako město, které dosáhlo obrovské slávy a obrovského bohatství. Její zlaté časy už jsou ale za zenitem. Dnes domy stále oplývají nádhernou architekturou, ale jsou v dosti zbídačeném stavu. Z některých už zbyly jen čelní fasády, které stojí jen díky lešení, které je drží při životě. Kontrastem jsou krásně zrekonstruované domy ve starém městě, ze kterých se stala musea, hotely nebo luxusní restaurace.
  • Restaurace a bary s živou kubánskou hudbou. Najdete je po celém městě. Stačí se na chvilku zastavit, objednat si kafe či koktejl a můžete v příjemné atmosféře zpracovávat zážitky z Havany.
  • Staré automobily. Havana má velmi pestrý a také velmi starý vozový park. Pro Evropana vše vypadá spíše jako živoucí museum. Docela dobře rozpoznáte, kdo tu měl svojí sféru vlivu. Řada aut pocházejících z let před revolucí v roce 1959 nese značky amerických automobilek. Z porevolučních let tu kraluje Lada.
  • Život ulice. V ulicích je velmi živo. Od dětí hrajících fotbal na Prado (něco jako náš Václavák), přes různé stánkaře prodávající hamburgery, staré Kubánky kouřící doutník na balkóně, pouliční umělce, až po překupníky, kteří vám budou nabízet Cohiby anebo matky s kojenci loudící na vás mléko pro děťátko, neustále se ohlížejíc, aby je neviděli policajti. Ulice jsou neustále plné lidí.
  • Večerní show, kluby s živou hudbou. Noční život tu jede na plné obrátky.

Trocha historie

Havana patří k jednomu z nejstarších měst na ostrově. Byla založena v roce 1519. Díky své zátoce, která slouží jako přirozený chráněný přístav, se stala vyhledávanou poslední zastávkou na cestě z Nového světa do Evropy. Kapitáni španělských lodí zde mohli v klidu opravit poškozené plachtoví, stěžně či trupy lodí. Námořníci se mezitím mohli oddávat posledním radovánkám před dlouhou plavbou. No a znáte námořníky. Pro ně tu vznikla celá řada nevěstinců, hospod a barů. Havana se někdy také označovala jako vstupní brána do Nového světa. Denně tu přistávalo několik lodí plných natěšených námořníků a ziskuchtivých obchodníků.

To přitahovalo pozornost pirátů, kteří několikrát přinutili místní obyvatele k vydání veškerého majetku (pod pohrůžkou vypálení města). Největším byl útok piráta Jacquese de Soresese, který Havanu v roce 1555 téměř celou vypálil. Jako reakce na tento útok se začali budovat ochranné pevnosti a bylo zakázáno stavět hořlavé dřevěné domy.

V 18. stolení se Havana stala významným exportním přístavem pro celou Kubu, hlavní komoditou byl třtinový cukr.

Devatenácté století bylo stoletím prudkého rozvoje. V této době vznikla v Havaně většina staveb. Město zkrásnělo a stalo se rušným centrem obchodu a zábavy. Spolu s tím zde začala bujet korupce, prostituce a organizovaný zločin. Řada bohatých rodin začala opouštět staré město a začali si stavět nové paláce v městské části Vedado.

Po skončení války o nezávislost v roce 1902 se Havana dostala do silného vlivu Spojených států. Do města začali proudit další investice. Začali se budovat hotely, kancelářské budovy,… Do města proudili tisíce turistů, zejména z USA. (V USA byla v té době prohibice na alkohol a prostituci a tak si řada Američanů včetně Hemingwaye utíkala pomoci na Kubu. Havana na to byla už po dlouhá staletí připravená – bary, kabarety, rum).

Po revoluci v roce 1959 se podařilo vymýtit organizovaný zločin a prostituci, ale zároveň s tím opadl i turistický ruch. Honosné paláce po uprchlých Američanech a bohatých obchodnících připadly téměř přes noc jejich sluhům. Nová vláda se soustředila především na rozvoj venkova a od té doby začala Havana chátrat.

Impulsem k opravě Havany byl až obnovený zájem turistů po roce 1989. Dnes je řada domů ve staré Havaně krásně zrekonstruovaná, ale ty jsou všechny státní. Staly se z nich státní kavárny, hotely, musea,…

Město miliónu museí

Havana má tolik museí, že si nemusíte dělat iluze o tom, že byste je stihli navštívit všechny. Na to byste potřebovali nejméně týden v kuse. Nevýhodou všech museí je, že mají sice vše krásné popsáno a vysvětleno na naučných tabulích, ale vše je ve španělštině. Výjimkou jsou největší musea, kde vás několikrát denně provede anglický průvodce.

  • Museum rumu (Fundacion Destilera Havana Club). Museum vám až do detailu představí proces výroby rumu. Kromě starých strojů, lisů, destilačních aparatur, sudů, … uvidíte i malý model cukrovaru. V tomto museu vám vysvětlí, jak se liší jednotlivé druhy rumu. Závěr prohlídky je spojen s malou ochutnávkou. Pokud chcete rumovarnickou atmosféru vychutnávat ještě déle, můžete si dát rum v nefalšovaném Havana Club Baru. K poslechu hraje živá kubánská hudba.
  • Tabáková továrna (Fábrica de Tobacos Partagás). Jedná se o dosud fungující továrnu, která vyrobí 25tis doutníků denně. Po celé továrně vás provede anglicky mluvící průvodce, ukáže vám celý proces výroby od třídění tabákových listů přes válení cigár až po balení do krabiček. Můžete sledovat dělníky, kteří i přes skupinku turistů za zády, provádějí svojí práci. Prohlídka této továrny je jedním z největších zážitků z Havany.
  • Kapitol (Capitolo Nacional). Budova se silně podobá Kapitolu ve Washingtonu. Byla dokončena v roce 1929 a až do revoluce zde zasedal parlament a senát. Budova má údajně krásný interiér a můžete vystoupat až na věž, odkud je prý krásný výhled na celou Havanu. (Když jsme tam byli my, byl v rekonstrukci).
  • Museum čokolády. Museum vypadá jako příjemná kavárna, kde si můžete dát šálek horké čokolády za 0.5CUC a k tomu několik čokoládových bonbónů za 0.3-0.5CUC/ks. Ceny jsou příjemné i pro místní, což dokládá fronta před vchodem. Na obrazech i ve vytrínách si můžete prohlédnout ingredience na výrobu čokolády, různé čokoládové formičky, recepty,… a za plexisklem i samotný proces výroby čokoládových bonbónů.
  • Palacio de los Capitanes Generales. Jedná se o nádhernou koloniální stavbu, kde od roku 1791 sídlila španělská vláda. Dnes je zde museum, ve kterém si můžete vychutnat krásu koloniálních interiérů.
  • Museum automobilů. Můžete si zde prohlédnout legendární vůz Ford-T z roku 1927, první modely Chevrolet, Chryslereru, … Živoucím museem jsou i stará americká auta v samotné Havaně.
  • Castilo de la Real Fueza. Jde o menší pevnost, která střeží úzký kanál/vjezd do havanské zátoky, která je přirozeným přístavem. Její výhodou je, že je na stejném břehu jako stará Havana. Pokud nemáte čas na návštěvu její větší sestry na druhém břehu, poskytne vám aspoň ochutnávku toho, jak vypadaly koloniální pevnosti z pirátských dob. Uvnitř se nachází námořní museum s několika modely dřevěných lodí (dobře vysvětlená je i konstrukce plachetnic). Zajímavostí je zlatý a stříbrný poklad, který byl vyzvednut ze ztroskotané lodě. Poskytne představu o tom, v jaké podobě se dováželo zlato z Latinské Ameriky do Španělska.
  • Celá řada dalších museí, divadel a dalších klenotů. Více se dočtete v každém turistickém průvodci.

Fotogalerie z Havany

© 2017 Průvodce po Kubě - píší nezávislí cestovatelé Andrey Bachtíková a Jakub Černý
Kontakt: kuba@sedumroseum.cz